ראשית מעדכן אתכם ששיניתי כתובת, עובד עכשיו רק מביתי, השירות אותו שירות, רק שלי יהיה קצת יותר זמן וקצת פחות הוצאות ואני מקווה שאנצל אותם היטב להשביח את השירות שתקבלו כשתצטרכו מסיבה זו או אחרת.

הימים ימים סוערים, הפגנות ברצף נגד ראש הממשלה בעיקר אבל גם נגד מה שקורה בפוליטיקה.

את העלון הזה החלטתי להקדיש להזכיר לעצמנו שני עיקרים בסיסיים בחוק ובחיים.

הגליון אמנם מדבר על פוליטיקאים אבל מכוון לפוליטיקאים ככלל, דומה שקשה למצוא כאלו החפים מהמתואר מטה ולוואי ונזכה ובימינו נראה שינוי גדול.

הפרת הסכמים – עלולה להיות קטלנית !

ומה קורה בפוליטיקה שלנו ?

מילה אינה מילה, מבטיחים דבר מסויים בצורה נחרצת ובסופו של דבר עושים בדיוק הפוך למרות ההצהרות מתחת כל עץ רענן, לפעול כך וכך.

נכון, אין חוזה כתוב בין הפוליטיקאים לציבור. אין בחוק הישראלי עילת תביעה בשל הפרת הבטחת בחירות, זה די מעניין כי המשפט הישראלי הכיר בהפרת הבטחת נישואין כעילה לתביעת פיצויים, לגבי הבחירות אין דבר כזה. איש הישר בעיניו יבטיח ואחרי הבחירות עושים DELETE.

מעבר לזה רבים וטובים, העצמאיים שבינינו חשים כי המדינה הפרה הסכם לא כתוב עימנו אזרחיה העצמאיים, לפי החוזה הזה הלכנו לצבא, והלכנו למילואים גם כשהדבר פגע בעסקינו, שילמנו מיסים תמיד ובזמן ומצד שני האמנו כי המדינה תגן עלינו. ואכן אי אפשר להגיד שהמדינה אינה מגינה על אזרחיה, המשטרה, והצבא מקנים לאזרחים ביטחון וכך גם המערכת הרפואית מקנה הגנה רפואית.

נכון,לא הכל מושלם, המשטרה זקוקה לניעור ומערכת הבריאות לחיזוק אבל מצבנו טוב מאוד יחסית למקומות רבים בעולם, אבל כשמדובר בביטחון כלכלי התמונה שונה, עצמאיים רבים התבטאו כך: "המדינה הפקירה אותנו" זו תחושתם ועל תחושות קשה להתווכח. הם יצאו לרחובות כי מבחינתם הופר חוזה עימם – החוזה הבסיסי בין אזרח למדינתו. החוזה שכל כך התגאינו כאשר קויים בצורה נפלאה, מדינת ישראל דואגת לאזרחיה, בין אם הם נחטפים לאוגנדה או נשבים בידי אוייב או נאסרים בחו"ל או נקלעים למדינה בה קורה אסון טבע, המדינה תמיד שם להושיט עזרה ולחלץ.

והנה דווקא כאן בבית כשקורה אסון כלכלי המדינה "עושה טובה" וגוררת רגליים ורק מחאות וזעם והפגנות גורמים לה לפעול.

כאמור אין בחוק אפשרות לאכוף הסכם פוליטי, מה שגרם לפחות במקרה אחד לתוצאה קטלנית, חבר הכנסת הבדואי חאמד אבו רביע סיכם עם חברו למפלגה הדרוזי השיח' געבר מועדי כי אם זה לא ייכנס לכנסת, אחרי שנתיים בכנסת יתפטר וג'עבר יחליפו, אלא שהכיסא היה נוח וחבר הכנסת הבדואי סירב להתפטר ומן הסתם העלה נימוקים לזה, לאחר שנוכחו בני משפחת מועדי כי לא ניתן לאכוף על חבר הכנסת אבו רביע להתפטר. החליטו שלושת בני השיח מועדי שהצער והפגיעה בכבוד אביהם לא יכולים להישאר ללא מענה. וכך שלושה אנשים חיוביים ונורמטיבים מצאו עצמם נאשמים ברצח לאחר שארבו לחבר הכנסת מועדי בנגב וריססו את מכוניתו בכדורים. הבנים נדונו לעונשי מאסר ממושכים, האב נכנס לכנסת ושירת רק 5 חודשים ופרש ולא חזר עוד, הבנים קבלו חנינה אחרי 10 שנים בכלא.

הסכמים יש לקיים

ומה איתי? ומה איתכם? גם לנו מותר?

מסתבר שלנו יש כללים אחרים, בדיני חוזים במשפט הישראלי ישנם שני כללי על.

הראשון מדהים בפשטותו " הסכמים יש לקיים" – ככה חד וחלק.

ומזכיר לכם הסכמים, אלו לא רק הסכמים כתובים, הסכם לא חייב להיות בכתב, רק בתחומים מסויימים החוק חייב הסכם בכתב. ככלל הסכם יכול להיות בעל פה, בדיוק כך מחייבים בפיצוי מפירי הבטחות להתחתן, הגורמות נזק.

העיקרון שהסכמים יש לקיים, נועד להבטיח יציבות ולמנוע התלקחות מריבות כתוצאה מנסיגות מהסכם. משהו בסגנון חתמת – שילמת.

כמובן שיש מקרים בהם ניתן לא לקיים הסכם כאשר הוא מופר או כאשר צד אחד לא מקיים את מה שהתחייב וחיוב השני תלוי בו, למשל מוכר דירה שמסרב לחתום על הסכמתו להערת אזהרה לטובת המשכנתא לקונה. כך גם במקרים של טעות או הטעייה או עושק או ניצול מצב כלכלי או שכלי.

אבל הכלל הראשוני והבסיסי הסכמים יש לקיים, בתי המשפט מצווים לפרש חוזים כך שיעדיפו פרשנות שתביא לקיום החוזה מאשר פרשנות שתביא לסיכולו.

חובת תום הלב

כלל העל השני המרחף מעל דיני החוזים ומעל החוק הישראלי כולו הוא חובת תום הלב.

סעיף 39 לחוק החוזים קובע כי על צד לקיים חיוביו לפי החוזה "בתום לב ובדרך מקובלת" הררי מילים נשפכו במסגרת הנסיונות להכניס תוכן לשני המונחים הכל כך כלליים.

הדרישה מאיתנו בהתקשרות בחוזים לתום לב, מתחילה כבר בשלבי המו"מ.

אנחנו רוצים למכור משהו: דירה, מכונית, לצורך כך אנחנו מציגים את המרכולת שלנו על יתרונותיה ומפליגים "בשבחה של הכלה". יש מהדרין שעוברים את הגבול בין הפרזה סתמית ובין מצג שווא שהוא כבר אמירת דבר מטעה ו/או לא נכון.

במצב כזה, ניתן לבטל חוזה שנחתם בשל הטעייה שהיטעה מוכר את הקונה ולפעמים גם קונה את המוכר (קונה שמשדר שיש לו מספיק כסף לביצוע העסקה ובסוף מסתבר שאין לו).

אז מה זה תום לב ? מושג מאוד הפכפך. אל תיכנסו להגדרות משפטיות – פשוט תנהגו בכל החוזים שלכם הכתובים והלא כתובים ביושר ובהגינות וכל הזמן תשאלו עצמכם ותבדקו האם אתם אכן פועלים ביושר והגינות. הרי אמרו חז"ל "אין אדם משים עצמו רשע" כולם משוכנעים או משכנעים עצמם שהם בסדר והאחרים הם ה"רעים".

לב טוב

בפרקי אבות מספרים על רבן יוחנן בן זכאי שישב עם תלמידיו ושאל מה הדרך הישרה שעל האדם לאמץ, הועלו מספר אפשרויות, רבן יוחנן בן זכאי בחר מתוכן כקולעת ביותר את האפשרות שהעלה רבן אלעזר בן ערך: "לב טוב". מסכים עם זה בכל לבי, לב טוב, זו הדרך הישרה שרצוי לאדם ללכת בה, לא תחמנות ולא קריצות שובבות על חשבון הזולת. אני מאמין שמי שיפעל עם לב טוב יגלה שחייו שקטים יותר ורגועים יותר ובריאים יותר.

ואם הבטחתם משהו, עשו שמיניות באוויר כדי לקיים.

    שם *

    דואר אלקטרוני

    טלפון

    ההודעה