עלוני משרד חיים נוימן – גליון מס' 3 ינואר 2020

קוראים יקרים !

הפעם העלון מוקדש לנושא מצגים במשא ומתן לקראת חוזה.

היריעה קצרה מהכיל את הסוגיה על כל ענפיה, נסתפק בנגיעה בקצה המזלג.

                                                                                                חיים נוימן, עו"ד

מצגים – חכמים, היזהרו בדבריכם

"מה ? מה פתאום !!", כך הגיב ראש הממשלה כשנשאל בידי העתונאית קרן מרציאנו : " אם תיבחר האם תנסה לקדם חוק או מהלך כלשהו שימנע את העמדתך לדין?"

הדברים נאמרו בחודש מאי שנה זו , היום החליט ראש הממשלה על בקשת חסינות שהיא"אבן יסוד של הדמוקרטיה". לא מתכוון לעסוק בעלונים אלו בפוליטיקה, מניח את העובדות לפניכם ואת ניתוח השתלשלות הדברים ופרשנותם ומהותם אני משאיר לכל אחד ואחד מכם ואני בטוח שהפרשנוית תהיינה רבות ושונות.

אצלי, ברשותכם, העניין הזה העלה נושא משפטי חשוב בדיני חוזים, נושא שעולה מדי פעם במשאים ומתנים ולפעמים מגיע ומביא לתביעות משפטיות.- מצגים בעניינים משפטיים.

מה זה מצג ?

מצג הוגדר בפסיקה כהצגת עובדות בידי צד למשנהו, כולנו עושים בחיינו מצגים.

הפנויים שבינינו מגיעים לבליינד דייט או לסתם דייט ויוצרים מצג.

אנחנו מוכרים המכונית או דירה אנחנו יוצרים מצג. לקוח פוטנציאלי מדבר איתנו =מצג.

כאשר צד מציג מצג לצד אחר הוא עושה זאת בהבנה ובידיעה כי אותו אחר עלול/עשוי להסתמך על המצג, הצפיה שלנו היא כי המצגים יהיו תמיד נכונים ומדוייקים ומלאים.

מצגים והאמת

איך מזהירים עד בבית המשפט ? "את/ה מוזהר/ת להעיד את האמת בלבד ואת האמת כולה…"

ובחיי היום יום איך אנחנו נוהגים ?

יש דרגות שונות.

הצדיקים – אומרים אמת בלבד ואת כל האמת.

הישרים – אומרים אמת בלבד.

הפחות ישרים – לא אומרים אמת בלבד.

הרשעים – לא אומרים אמת ובודאי שלא את כל האמת(כמו גיבורי התכנית "המתחזים") .

עם מי אתם נמנים ? מניח שרשעים אין כאן , אבל מאמין שרובנו באיזה משא ומתן או עיסקה או ראיון עגלנו קצת פינות.

מצגים משפטיים

כבר ראיתי דירות שנרכשו והמוכרים הסתירו רטיבויות או הליך משפטי שהתגלגל לו ושכחו להזכירו(גררו רגליים ולא הבנו על מה ולמה, עד שיצא המרצע מן השק), או כאלו ששכחו לספר על הסכסוך עם השכן או על הרעש שעושים השכנים מלמעלה או על כך שהשכן הוא עבריין שכבר ניסו לחסלו- בקיצור פעמים רבות מצגים לא משקפים את המצב העובדתי.

מה קורה כאשר אנחנו מעורבים בעיסקה ומגלים שמצג שנעשה כלפינו הוא מצג לא נכון או בשפה משפטית מצג  שווא?

בחרתי לשים אותנו בצד שכלפיו נעשה המצג בגלל הכלל החז"לי : "אין אדם משים עצמו רשע " (כתובות יח, ב). וגם כדי לא לעבור בעצמי על איסור החשד בכשרים.

מצג שווא יכול להיות עילה לתביעות שונות ובהן:

  1. תביעה חוזית – על חוסר תום במו"מ או בקיום החוזה או בגין הטעייה
  2. תביעה נזיקית – על מצג שווא רשלני.
  3. תביעה שעילתה חוק מסויים כמו פקודת הבנקאות או חוק זכויות החולה.
  4. תביעה פלילית לפי חוק העונשין על התחזות/קבלת דבר במירמה/מירמה.
  5. תביעה פלילית לפי חוקים שונים על מתן הצהרה שקרית

בחוזים

כשמדובר בתביעה בעילה חוזית – צריך להיות מובן מאליו כי על המצג להיות בנושא מהותי להתקשרות בין הצדדים.

לא כל מצג שגוי יכול להיות עילה לתביעת ביטול עיסקה או פיצוי עבורה, אם אני מתקשר בהסכם ומציין וטועה במיקוד של כתובתי , זה מצג לא נכון אבל זו בטח לא עילה לתביעה חוזית או נזיקית אלא אם כתוצאה מזה לא יגיע מסמך מהותי וייגרם בשל כך נזק .

מהי עובדה מהותית?

בעיקרון בהתקשרות חוזית כל עובדה שיש בה להשפיע על החלטתו של צד להתקשרות להתקשר עם הצד השני. למשל גבר נשוי המציג עצמו כגרוש ומבטיח נישואין. ברור כי האשה שכלפיה נעשה מצג זה הייתה עשויה בהחלט שלא להיכנס לקשר עם גבר נשוי.

אז מה צריך לגלות לצד שני בהתקשרות ? אני בעד אימוץ הכלל של "תמים תהיה" לא במובן של תמימות אלא במובן של תום לב.

תחשבו על הדברים מנקודת מבט של הצד השני. לו אתם הייתם הצד השני האם העובדה לגביה אתם מתלבטים הייתה חשובה להחלטה האם להתקשר עם האחר ? והייתי מרחיב את החשיבה ושואל מה אדם מן הישוב היה מצפה ? ולוקח את התשובה המחמירה מבין השתיים כמתוות דרך.

נכון , הדרך הזו עולה לפעמים בטווח הקצר ביוקר, כשמגלים עובדות שאינן נוחות לנו זה יקשה עלינו להתקשר בעיסקה, במכירת בית, זה עלול להקטין את פוטנציאל הקונים.

אז מה עושים?

עד כמה עלינו להיות צדיקים ? צדיקים יותר מהאפיפיור אל תהיו, באתם לראיון עבודה המטרה היא להתקבל ולכן אל לכם להתחיל ולהפליג בתיאור מגרעותיכם וחסרונותיכם. כך גם במכירת דירה/רכב ספרו על בעיה מהותית אבל אל תפריזו ואל תהפכו אותה לעיקר הזכירו ספרו ומהרו "לשבח את הכלה" ולהציג את מעלותיה. ואני בטוח שבכל דבר אפשר למצוא יתרונות ומעלות.

מעבר לעניין היושר והמוסר , הליכים משפטיים הם לא מסע מענג ומשמח , יש בצידם הרבה מאוד דאגות וספקות וגם עצבים ולחצים והוצאות כספיות. לפעמים אין ברירה וצריך אדם לשים פעמיו לבתי המשפט ולהיכנס בשעריהם ולדרוש את צדקו, אבל הדברים בידינו , אני מציע לכל אחד מאיתנו, מטעמי יושר ומוסר וגם מטעם ההימנעות מבתי משפט,  לפעול בצורה שתרחיק אותו מהם. איני מטיל, חלילה, ספק בשופטים בחוכמתם וביושרם אבל במקרה הטוב, הם בני אנוש ישרים וטובים, אך ככל בני האדם גם הם  מועדים לטעויות.

הגמרא במסכת שבת לא,  עוסקת בשאלה מהו התחקיר הנערך לאדם בבית דין של מעלה אחרי מותו ? ואלו דברים שאומר רבא:" בשעה שמכניסין אדם לדין, אומרים לו: נשאת ונתת באמונה? קבעת עתים לתורה? עסקת בפריה ורביה? צפית לישועה? פלפלת בחכמה? הבנת דבר מתוך דבר?"

השאלה הראשונה : נשאת ונתת באמונה? המצגים שלנו בכל יום הם "הנשאת ונתת" שלנו.

באמונה= ביושר ובתום לב. בין אם אתם מאמינים בבית דין של מעלה ובין אתם מאמינים בדרך הישר כשלעצמה, תבדקו יום יום את המצגים שעשיתם או עומדים לעשות – ונהגו לפי הכלל : "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" – בכל מקרה של ספק פנו לקבלת ייעוץ.

שם *

דואר אלקטרוני

טלפון

ההודעה